En nee – dit is niet het begin van een slechte grap. Ze willen allebei de beste zijn. Op zaterdag 13 februari rijdt Jorien Ter Mors haar 1000 meter op het WK afstanden. Hét grote doel van dit schaatsseizoen voor Jorien. Hier gaat ze een gooi doen naar het wereldkampioenschap. Als tv-kijker zie je eigenlijk alleen de grote wedstrijden en krijg je van de route naar deze wedstrijd natuurlijk niet veel mee. Deze 1000 meter op het WK afstanden is het resultaat van veel plannen, hard werken, onderweg bijsturen, vaak overleggen en nóg harder werken. Niet heel anders dan de route die Webwijs aflegt naar een nieuwe website.
Team IKO werkt heel systematisch aan het bereiken van onze doelen. Daarvoor maakt het niet uit of het je doel is om goud te winnen op een WK of wanneer je als jong talent tijdens een Nederlands kampioenschap top 10 wilt rijden. Het resultaat is in alle gevallen het gevolg van vele stappen die we met schaatsen en begeleiding samen zetten. Toen onze website werd gebouwd door Webwijs merkten wij dat we hier te maken hadden met een vergelijkbaar proces. Het bouwen bestond uit verschillende fases waarin we ook verschillende gesprekken met elkaar hebben gevoerd.
In de jacht op een WK medaille met Jorien schrijven we aan het begin heel duidelijk op wat onze doelen zijn – bijvoorbeeld goud op het WK – maar veel belangrijker is welke verbeterdoelen we daarvoor willen behalen. Een verbeterdoel is een aspect dat we willen verbeteren om zo het einddoel te behalen. Deze verbeterdoelen stellen we op fysiek, technisch en mentaal vlak. Zo is het voor Jorien bijvoorbeeld belangrijk om haar kracht te vergroten, omdat deze was teruggelopen na haar knieblessure.
Vervolgens gaan we iedere zes weken evalueren om te kijken of we nog op koers liggen om de verschillende verbeterdoelen te behalen. Dit beoordelen we aan de hand van verschillende factoren. Bijvoorbeeld data van de krachttrainingen. Maar ook trainingsdata die we uit onze Garmin horloges halen, videobeelden van schaatstrainingen, input van de mentale coach en het allerbelangrijkste: input van Jorien zelf. Dit is vergelijkbaar met het proces van de bouw van onze website door Webwijs waar we naar elke fase een gesprek hadden en gingen kijken of we nog volledig op één lijn liggen.
Deze werkwijze van Webwijs vinden wij heel prettig.
In onze sport weten we onze doelen alleen halen wanneer Jorien helemaal achter de uitgestippelde route staat. Daarom gaan we ook elke zes weken uitgebreid alle keuzes en progressie tegen het licht houden. Er doen zich altijd situaties voor die je niet kunt voorzien. Een blessure, trainingen die anders lopen of – om maar iets te noemen – een pandemie.
Eigenlijk spreken we bijna nooit over het behalen van de resultaatdoelen. Zodra we erin slagen om alle verbeterdoelen te behalen en we tijdens het WK de beste races van het seizoen rijden, dan zijn ervan overtuigd dat dit in Joriens geval kan leiden tot goud op het WK 1000 meter. Net zoals wij door het zeer intensieve contact en de structurele briefings uiteindelijk zeer tevreden zijn met onze nieuwe website gebouwd door Webwijs.
Martin en Erwin ten Hove